
Zadania nauczycieli, pracowników szkoły
Młodzież uczęszczająca do tej klasy obok realizacji podstaw kształcenia ogólnego zdobywać będzie wiadomości z zakresu kosmetologii pielęgnacyjnej i upiększającej poszerzone o elementy estetyki, dietetyki, zdrowego stylu życia oraz komunikacji interpersonalnej. Zaletą innowacji jest również szeroki udział w realizacji programu instytucji zajmujących się zawodowo zagadnieniami pielęgnacji zdrowia i urody, ochroną zdrowia, profilaktyką zdrowotną, ratownictwem medycznym, jak i kształceniem kadr dla kosmetologii. W ramach podpisanego porozumienia klasa kosmetyczna objęta jest patronatem Katedry Kosmetologii Wydziału Materiałoznawstwa, Technologii i Wzornictwa Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. K. Pułaskiego w Radomiu. W związku z realizacją innowacji współpracujemy także z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (dawniej Medyk), PSSE, RCKIK, Natur House, instytucjami oraz firmami zajmującymi się w sposób bezpośredni lub pośredni pielęgnacją ciała i urody.
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grup przedmiotów pokrewnych tworzą komisje i zespoły przedmiotowe: komisję humanistyczną składającą się z zespołów nauczycieli: polonistów, historyków i języków obcych; komisję matematyczno-informatyczną składającą się z zespołów: matematyków i informatyków; komisję nauczycieli przedmiotów przyrodniczych; komisję nauczycieli przedmiotów ekonomicznych; zespół nauczycieli wychowania fizycznego; zespół wychowawców.
- Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
- Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych i gabinetów a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
- Wychowawca powinien:
- rozumieć jednostkowe potrzeby uczniów, umiejętnie włączyć się w różnorodną działalnością opiekuńczą wobec młodzieży,
- być animatorem, organizatorem i (czasem) realizatorem różnych poczynań edukacyjno – kulturalnych w środowisku,
- być życzliwym i fachowym doradcą rodziców,
- być opiekunem ucznia, odpowiadać za jego życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
- stymulować zainteresowania uczniów oraz pozytywne cechy charakteru,
- tworzyć warunki do rozwoju, uczenia się oraz przygotowania uczniów do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- być mediatorem i negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrzklasowych oraz między uczniami a dorosłymi,
- otaczać indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
- udzielać pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
- zapewniać wychowankom bezpieczeństwo, swobodę, zaufanie oraz ciepły życzliwy kontakt,
- podnosić poczucie osobistej wartości wychowanka,
- odnosić się do ucznia życzliwie i wyrozumiale (starać się dostrzec w nim dodatnie cechy i intencje),
- odnosić się z powagą, zrozumieniem i dyskrecją do życia osobistego wychowanków,
- odwoływać się do ambicji – rozsądku, dojrzałości i samodzielności ucznia,
- sprawiedliwie i z życzliwością oceniać wychowanków,
- traktować każdą niejasność lub wątpliwość na korzyść wychowanka,
- przeszłe wykroczenia już „ rozliczone” traktować jako niebyłe.
- 3. Wychowawca:
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego integrujące klasę,
- wspólnie z uczniami ustala tematykę zajęć do dyspozycji wychowawcy,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
- utrzymuje stały kontakt z rodzicami ucznia (okazuje pomoc w ich działalności wychowawczej wobec dzieci),
- włącza rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
- ustala częstotliwość i terminy kontaktów swoich i innych nauczycieli z rodzicami uczniów,
- współpracuje z pielęgniarką szkolną oraz w miarę potrzeb z pedagogiem szkolnym i psychologiem,
- prowadzi dokumentację klasy,
- składa sprawozdanie z efektów pracy z klasą,
- doskonali się ustawicznie i wielostronnie (początkujący wychowawca korzysta z pomocy merytorycznej doświadczonego nauczyciela – wychowawcy, dyrekcji szkoły oraz nauczycieli metodyków).