
Zadania nauczycieli, pracowników szkoły
„Zadania nauczycieli, pracowników szkoły, zespołów przedmiotowych i innych zespołów XI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica w Radomiu”
– I –
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
– II –
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki swej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Nauczyciel powinien:
- posiadać odpowiednie kwalifikacje profesjonalne, wysoki poziom moralny, intelektualny i kulturalny,
- doskonalić umiejętności dydaktyczne i podnosić poziom wiedzy merytorycznej,
- być specjalistą, który nie tylko potrafi przekazywać wiedzę, ale rozwijać u młodzieży motywację i umiejętności samodzielnego uczenia się,
- odpowiadać za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
- dbać o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,
- wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,
- bezstronnie i obiektywnie oceniać uczniów oraz sprawiedliwie traktować wszystkich wychowanków,
- udzielać pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniów.
– III –
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grup przedmiotów pokrewnych tworzą komisje i zespoły przedmiotowe: komisję humanistyczną składającą się z zespołów nauczycieli: polonistów, historyków i języków obcych; komisję matematyczno-informatyczną składającą się z zespołów: matematyków i informatyków; komisję nauczycieli przedmiotów przyrodniczych; komisję nauczycieli przedmiotów ekonomicznych; zespół nauczycieli wychowania fizycznego; zespół wychowawców.
- Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
- Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych i gabinetów a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
– IV –
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
- Wychowawca powinien:
- rozumieć jednostkowe potrzeby uczniów, umiejętnie włączyć się w różnorodną działalnością opiekuńczą wobec młodzieży,
- być animatorem, organizatorem i (czasem) realizatorem różnych poczynań edukacyjno – kulturalnych w środowisku,
- być życzliwym i fachowym doradcą rodziców,
- być opiekunem ucznia, odpowiadać za jego życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
- stymulować zainteresowania uczniów oraz pozytywne cechy charakteru,
- tworzyć warunki do rozwoju, uczenia się oraz przygotowania uczniów do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- być mediatorem i negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrzklasowych oraz między uczniami a dorosłymi,
- otaczać indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
- udzielać pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
- zapewniać wychowankom bezpieczeństwo, swobodę, zaufanie oraz ciepły życzliwy kontakt,
- podnosić poczucie osobistej wartości wychowanka,
- odnosić się do ucznia życzliwie i wyrozumiale (starać się dostrzec w nim dodatnie cechy i intencje),
- odnosić się z powagą, zrozumieniem i dyskrecją do życia osobistego wychowanków,
- odwoływać się do ambicji – rozsądku, dojrzałości i samodzielności ucznia,
- sprawiedliwie i z życzliwością oceniać wychowanków,
- traktować każdą niejasność lub wątpliwość na korzyść wychowanka,
- przeszłe wykroczenia już „ rozliczone” traktować jako niebyłe.
- 3. Wychowawca:
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego integrujące klasę,
- wspólnie z uczniami ustala tematykę zajęć do dyspozycji wychowawcy,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
- utrzymuje stały kontakt z rodzicami ucznia (okazuje pomoc w ich działalności wychowawczej wobec dzieci),
- włącza rodziców w sprawy życia klasy i szkoły,
- ustala częstotliwość i terminy kontaktów swoich i innych nauczycieli z rodzicami uczniów,
- współpracuje z pielęgniarką szkolną oraz w miarę potrzeb z pedagogiem szkolnym i psychologiem,
- prowadzi dokumentację klasy,
- składa sprawozdanie z efektów pracy z klasą,
- doskonali się ustawicznie i wielostronnie (początkujący wychowawca korzysta z pomocy merytorycznej doświadczonego nauczyciela – wychowawcy, dyrekcji szkoły oraz nauczycieli metodyków).